søndag den 23. november 2014

Hjemme i Gilleleje igen

Sommersejladsen i Østersøen var vellykket. Vi nåede til Gotska Sandø og Stockholm. Togtet tilbage til Sandhamn tog kun 1 uge.
I efterårsferien havde vi en dejlig sensommertur med gode ankerpladser. Perfekt vind og vejr, dog er Hanøbugten altid en pestilens. Det er ikke uden grund den hedder Sveriges biscayen. Bumlebølger.

Vi havde en yderst positiv oplevelse med det svenske søredningsselskab. Vi har været medlemmer i flere år og denne gang fik vi fuld valuta for vores medlemsskab, da vores elsystem kortsluttede.
Erik måtte stoppe brændstof tilførslen for at stoppe moteren - selvfølgelig på en ankerplads.

Næste dag fik vi en sejltur til Karlshamn med redningsbåden - super service - for at købe nyt startbatteri, fejlfinding ombord og udbedring af fejlen - først da forlod de os.
Derfor:
Se at blive medlemmer af dansk søredningsselskab. Det er en god forsikring hvis nu uheldet er ude.

Nu er Njord tilbage i Gilleleje på sin gamle plads. Har været en tur på bedding og er serviceret under vandlinien.

Vi er nu vinterklar og har ro i sømandssjælen.

lørdag den 11. januar 2014

Njord er flyttet til Sandhamn

Den danske statsafgift på kaskoforsikringer, og en betragtelig prisforskel på havnepladsen har gjort at vi  bliver i Østersøen de næste par år.
Det voldsomme højvande og stormen i december, var Gillelejes ulykke. vi lå sikkert i havn i Sandhamn, med vinden forfra, læ mole -eneste skade var, at vinterpresseningen blæste i stykker.
Det er vist nådigt sluppet.
Godt nytår

mandag den 21. september 2009

Billeder fra vores tur

Endelig har der været ro til at uploade billeder. Klik på linket på njordenrundt.dk. Der skal nok komme flere.
Sammenlagt har vi sejlet 2055 sømil.

tirsdag den 1. september 2009

Så er vi hjemme igen

Sejlturen sluttede så for os på den bedste måde.
Vi har haft en FANTASTISK og SMUK sejlads over Nordsøen og Kattegat. Vinden var i det sydøstlige og sydvestlige hjørne og der var masser af den.
Njord sejler sikkert og sejt igennem og vi gik over Nordsøen på 2 døgn og 6 timer. På Toves fødselsdag var det solskin hele dagen, ca 13 m/s og ved dagens slutning delfinshow, hvor 6 delfiner kredsede omkring båden og bød os god vind.
Næste dag tog vinden til, og vi sejlede for let rebede sejl igennem skummende bølgetoppe uden problemer.
Limfjorden tilbagelagde vi igen for fulde sejl med stop i Ålborg.
De sidste 100 sømil sejlede vi på 15 timer.
Det er et bragende godt skib .....
TAK for modtagelsen i Gilleleje

lørdag den 22. august 2009

Farvel Skotland

Vi har ledt efter Nessie men hun har gemt sig bag hvide skumtoppe. Vi havde sydvestlig vind over Loch Ness, og masser af vind til flot genua sejlads. Agten på tværs eller læns, det skiftede lidt efter som fronterne passerede. Kort før Loch Ness ender i en snæver passage til kanalerne tog vi sejlet ind, og sejlede 4 knob på riggen alene.
Loch Oich oplevede vi i silende regn - smukt er der alligevel.
Bag os ligger de smukke bjerge og lochs. Det er et syn vi sent vil glemme.
3 måneder går hurtigt når vi lever på denne måde. Vi har nydt hvert et minut og hinandens selskab. Båden har fået et par skrammer og vi har fået ideer til hvordan Njord kan forbedres.
Så Erik har masser på listen til fritidssysler når vinteren kommer.

lørdag den 15. august 2009

Hjemrejsen begyndt

Efter et lille forhindringsløb med hjemtransporten fra Oban, er Janus kommet godt afsted, og vi regner med at han i skrivende stund sidder i bilen tilbage til Bakkebjerg.
Ja afstande er noget relativt!
Vi skal bruge de næste 14 dage til at sejle båden hjem. Vi går gennem kanalen, og stikker af over Nordsøen fra Invernes omkring d. 23. august hvor Charles påmønstrer igen.
Vi har vådt i vådt, med en del vind fra SV. Solen kan jo ikke skinne hele tiden.
sejler hilsen fra Erik og Tove

fredag den 7. august 2009

Caledonian kanalen hjem

Vi må indse at Skotland holder på os. Her er alt hvad hjertet begærer af det der gør sejlads til en livsstil.
De sidste tre uger af vores tur vil foregå i Kintyre, Skye og Clyde området. Janus tager hjem fra Glasgow og vi bruger de sidste 14 dage på hjemfart over Kanal og Nordsø.
Vi har haft et hyggeligt gensyn med Kamma og Mogens, Gitte og Lasse i Craobh. Kamma og Mogens hjemhavn